Direktlänk till inlägg 27 december 2014

julrulltårta

Av jenny forsling - 27 december 2014 14:02

Farmor brukade ofta göra en speciell julrulltårta med Cloettas punchflaskor och röda cocktailbär i en smörkräm som fyllning. Nu har emellertid Cloetta slutat att tillverka dessa punchflaskor. Förra året prövade jag med en skvätt riktig punch och mörk choklad och cocktailbär. I år visade det sig att de cocktailbär jag hade var dåliga, så då blev det bara chocklad och punch i smörkrämen. Det var en riktig höjdare, så gott! Ungefär så här gjorde jag:

Till en vanlig rulltårtebotten, en smörkräm av ca 125 g smör, 2-3 msk flaggpunch, 100 g 72% choklad, ca 1 dl florsocker.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av jenny forsling - 5 januari 2015 18:56

Det finns väl inget som höjer en måltid så mycket som ett nybakat bröd till. Hittade detta recept i en blogg och vill aldrig tappa bort det! Kopierar in det här också. Detta bröd höjer en indisk vegogryta till skyarna, enligt min mening. Recept Naa...

Av jenny forsling - 5 januari 2015 18:29

Nyårsafton 2014 var alldeles särskillt lyckad. Vi firade hos oss och njöt av vårt stora hus med gott om plats för barnen att busa runt samtidigt som de vuxna kunde umgås. Alla 16 kunde sitta runt bordet och maten blev särdeles lyckad. Jag gjorde en r...

Av jenny forsling - 27 december 2014 13:31

Som juldagsmiddag i år blev det lax med skaldjur, ett recept som vi hittade i Matmagasinet. Vi tillagade laxen "sous vide" till 55 grader med Johans nya maskin och gratinerade helt kort på 250 övervärme. Vi lät paprikan fräsa med svampen. Men här skr...

Av jenny forsling - 23 december 2013 22:20

I år testar jag att koka skinkan ihop med morötter, lök, lagerblad, vitpeppar, kryddpeppar och en kanelstång och så griljerar jag med danskt rågbröd. Snyggt blev det! Griljeringen var från årets allt-om-mat.   2 msk dijonsenap 2 msk grov dijons...

Av jenny forsling - 22 december 2013 23:32

Dessa gjorde jag ett år när jag hade hand om köttbullarna i knytkalaset och jag tycker att de blev mycket goda och dessutom vackra. Kommer från allt-om-mat 2007. Jag tänker ta lite kryddpeppar i förutom det som står. Nu förtiden är det alltid Johan s...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards