Alla inlägg under december 2013

Av jenny forsling - 23 december 2013 22:20

I år testar jag att koka skinkan ihop med morötter, lök, lagerblad, vitpeppar, kryddpeppar och en kanelstång och så griljerar jag med danskt rågbröd. Snyggt blev det! Griljeringen var från årets allt-om-mat.


2 msk dijonsenap

2 msk grov dijonsenap (jag tog skånsk för det var vad jag hade)

2 äggulor

3 mixade skivor av danskt rågbröd.

Av jenny forsling - 22 december 2013 23:32

Dessa gjorde jag ett år när jag hade hand om köttbullarna i knytkalaset och jag tycker att de blev mycket goda och dessutom vackra. Kommer från allt-om-mat 2007. Jag tänker ta lite kryddpeppar i förutom det som står. Nu förtiden är det alltid Johan som har köttbullarna, men jag tänker göra för att ha hemma.


1 stor gul lök

2 msk smör

200 g kall kokt potatis (ca två)

2 ägg

2 msk dijonsenap

2 1/2 tsk salt

1/2 tsk svartpeppar

800 g finmald bland- eller nötfärs

2 1/2 l vatten till kokning

2 1/2 msk kalvfond

3 msk smör till stekning

2 msk kinesisk soja

finhackad persilja


1) Skala och hacka löken mycket fint. Hetta upp smör i en stekpanna och stek löken mjuk på medelvärme utan att den tar färg, ca 5 min.

2) Skala och riv potatisarna fint. Blanda med den stekta löken, ägg senap, salt, socker, peppar och färs. Blanda om ordentligt, bäst går det med bara händerna. Låt färssmeten stå kallt ca 20 min.

3) Gör några provköttbullar och stek för att kolla att de blir lagom fasta. Blir de för lösa, blanda ner potatismjöl i smeten och pröva igen. När färssmeten är bra, rulla jämna små köttbullar med blöta händer och lägg på en blöt skärbräda eller stort fat.

4) Koka upp vatten och kalvfond. Låt ca 20 köttbullar åt gången sjuda ca 5 min i vattnet. Lyft upp dem med hålslev och låt dem rinna av. Lägg de kokta frikadellerna i fryspåsar när de svalnat och frys in dem.

5) Vid servering: Tina frikadellerna och stek dem i smör, ca fem min på medelvärme så att de får färg runt om. Stänk över lite soja. Lägg upp i en skål och strö över lite persilja.

Av jenny forsling - 22 december 2013 21:26

Sillen attribueras Eriks morfar Gustaf. Senapslagen har vi fått från svåger Kenneth. I år tänker jag göra med inläggningssill, 3 burkar. Ikväll hamnar allt i 1 lagen, imorgon kväll åker hälften ner i senapssåsen.


2 sillar 1/2 - 3/4 kg

1 dl ättikssprit

1 1/2 dl vatten

2 dl socker

10 kryddpepparkorn krossade


Lagen kokas upp, får svalna, hälls över sillen i bitar varvat med rödlök och hela kryddpepparkorn.


Senapssåsen görs av 1-2 äggulor, 1-2 msk ljus, fransk senap, 2 tsk vinäger, 1 tsk socker, 2 dl olja, lite i taget, 1 knippa dill, salt och peppar.


Av jenny forsling - 22 december 2013 16:15

Det här var min farmor Mays standardbröd. Hon bakade det året om, men jag brukar göra det till jul. Det passar underbart fint till julmaten och så tar det med så många goda minnen till julbordet. Farmor hade aldrig något recept och brukade inte mäta upp så noga, så brödet blev lite olika från gång till gång. Det här skrev hon ner en till min farbror och då fick jag det också. Jag har för mig att farmor berättade att hon lärde sig baka Sabina-bröd när hon gick på hushållsskola som ung flicka.


5 dl grovt rågmjöl

5 dl rågsikt

6 dl vetemjöl

1 pkt jäst

1 tsk salt

1 1/2 dl sirap

6 dl ljummet vatten


Blandas till deg. Lägges genast i 2 formar och får jäsa ca 45 min. 200 grader ugn, 40-45 min.

Av jenny forsling - 22 december 2013 16:09

Dessa pepparkakor blir lite knapriga, och det är idealet i familjen Forsling. Ett sånt där recept som det har varit ett evigt ringande kring.


Koka upp 1 dl sirap och 1 1/2 dl vatten. Häll det över 250 g smör och 4 hg socker och rör till smöret smälts. 

Blanda 3 tsk ingefära, 2 tsk kanel, 2 tsk nejlikor, 1 1/2 tsk bikarbonat och 0,8 kg vetemjöl och blanda det med det våta. Sen behöver degen stå och svälla över natten innan den bakas ut.

Av jenny forsling - 22 december 2013 15:53

Detta är familjen Forslings klassiska julgodis. Enligt Erik är det det godaste godiset som finns.


4 dl socker

2 dl grädde

100 g smör

30 "sockerbitar" (hårda marshmallows från cloetta)

Koka detta och rör till bitarna smält.

Ta kastrullen från plattan och rör i 200 g mörk choklad i bitar. Tillsätt 2 tsk kaffepulver. Jag tar espressopulver. Om man tar vanligt nescafé bör man mortla kornen eller lösa upp dem, annars blir det lätt små beska klumpar i fudgen.


Häll i liten, oljad långpanna och skär upp när det har stelnat.

Av jenny forsling - 22 december 2013 15:46

Detta godis testade vi för första gången i år. Det är ruskigt gott. Ur årets Allt-om-mat-julnummer. Lite grand liknar det fransk nougat som jag måste testa att göra någon gång, men inte i julstressen.


100g vit choklad

2 dl koksflingor

2 dl mandel

100g smör

1 l marshmallows

3 dl rispuffar


1) Rosta koks och mandel var för sig i panna. Hacka chokladen

2) Smält smör och rör ner marshmallows till de smälter, under vispning.

3) Vänd ner riset, chokladen och mandlen och hälften av kokos.

4) Strö resten av kokos i en form, häll på smeten, tryck ut med lätt oljad hand och strö på resten av kokosen. Skär upp i rutor när det har stelnat.

Av jenny forsling - 22 december 2013 15:27

Detta är bästa knäcken. Den vill jag inte vara utan! Jag hittade den i en Allt om mat-julspecial från 2001 och har gjort den i princip varje år sedan dess.


2 dl strösocker

2 dl vispgrädde

2 dl sirap

50 g smör

2 msk espressokaffepulver + 1 msk vatten

1dl skållad mandel


1) Blanda socker, grädde, sirap och smör i en tjockbottnad kastrull. Koka tills smeten håller kulprovet (121 grader)

2) Lös upp kaffet i vattnet och rör ner ihop med mandel. Fördela i knäckformar.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards